Porto

Porto

Fado music played by: Alexandre Bateiras - Porto Largo

Broen Dom Luis I krydser Dourofloden og giver mulighed for trafik i to planer. Broen er 72 meter høj, bygget af jern, og ophørt i 1886 - Forår 2017

Porto eller Oporto er Portugals næststørste by med et indbyggerantal på ca. 250.000 og er for de fleste mest kendt for portvine og fodbold - FC Porto, men den er meget mere end det. Den smukke by, der ligger ved floden Doura og hele området ved floden er i dag på UNESCOs Verdensarvsliste og af indlysende årsager.

Man kan flyve direkte fra Danmark til Porto, men man kan også tage toget fra Lissabon, hvis man nu f.eks. ferierer i den portugisiske hovedstad. Højhastighedstoget forbinder Portugal fra nord til syd og en tur fra Lissabon til Porto klares relativt hurtigt. Afstanden er ca. 330 km. og det hurtige Alfa Pendular-tog er ca. 2½ time om turen. Toget er veludstyret og tilbyder moderne bekvemmeligheder og komfort ombord hele vejen fra Porto til Lissabon. Hver dag afgår mere end 5 højhastighedstog fra Lissabons Oriente Station til Campanha stationen i Porto - begge stationer er let tilgængelige med offentlig transport. Prisen for en enkeltbillet er ca. 150 kr.  på 1. klasse og det må siges at være rørende billigt.

 

I gamle dage blev portvinen sejlet ned ad Doura-floden og videre til England - I vore dage bliver bådene mest benyttet til turister - Forår 2017

 

Porto har meget at byde på - livlige gader, smukke parker, utallige museer og smukke kirker - men de fleste vil nok finde området omkring floden for mest interessant. Det er da også her de fleste turister holder til og caféerne og restauranterene langs floden benyttes da også flittigt.

 

Restaurant ved Douro-floden - Forår 2017

Portvin også kendt som vinho do Porto er en vin, der bliver produceret i Douro-dalen i rigelige mænder. Portvinen stammer fra slutningen af 1600-tallet og var dengang rig på syre, meget kraftig og lavet uden brug af brandy. Brandy blev senere tilsat vinen, for at den kunne overleve rejsen ned ad Duoro-floden og videre til England. Efterfølgende er den blevet forfinet af engelske portvinshuse til dét, vi i dag kender som portvin.

Portos byvåben - Antiga mui noble, Sempre leale, Invicta cidade do porto - Gammel, meget ædel, altid loyal og ubesejret

Overskuddet fra vinhandelen og guld fra Brasilien fyldte rigeligt byens kasse i det 18. århundrede. Det var i denne periode, at Porto fik det udseende, som vi kender i dag. Den voksede langt ud over de gamle forsvarsmure, og byens centrum skiftede til Praca de Liberdade, en proces der involverede nedrivning af hele blokke af huse. Ægte paladser opstod som boliger for det velstående borgerskab. Selv kirker og klostre blev opført efter tidens smag.

Selv om Porto hører til de rigeste byer i Portugal ses forfaldet ofte tydeligt i bybilledet - Forår 2017

Porto ligger ved Douro-flodmundingen i det nordlige Portugal og er et af de ældste europæiske centre. Det historiske område kan dateres mange århundreder tilbage, da det var en forpost til det romerske imperium. Byens kombinerede keltisk-latinske navn, Portus Cale, er oprindelsen til navnet Portugal.

 

En smuk portvinsbåd fra firmaet Sandeman - Forår 2017

 

Når man slentrer rundt langs Douro-flodens bredder...

Alfama  -  Efterår 2015

...har man rig mulighed for at nyde synet af ...

Alfama  -  Efterår 2015

...de mange smukke gamle portvinsbåde som dog ikke alene benyttes til portvin.

Alfarma  -  Efterår 2015

"Portvinsbåde" på Douro-floden - Forår 2017

 

A small Video

 

São Bento - Porto's smukke banegård - Forår 2017

Ca. 20.000 portugisiske kakler, azulejos, er blevet brugt til at fortælle Portugals historie og til at pynte Sao Bento - Porto banegårds vægge. Den smukke banegård fra 1893 af arkitekt José Marques da Silva, er et tidligere kloster, Mosteiro de São Bento de Avé-Maria, der blev ombygget til stationsbygning.

 

Det gamle pendulur ved perronerne - Forår 2017

 

Dom Luis I by night

Opførelsen af Dom Luis I-broen i Porto begyndte i 1881, og den stod færdig i 1886. Ponte Luis I erstattede en anden bro, der var placeret der før. Arkitekten bag Luis I-broen var Théophile Seyrig, der tog udgangspunkt i broen “D. Maria Pia ”. Dona Maria Pia-broen blev bygget år før af den berømte Gustave Eiffel, og Théophile var hans partner i den tid.
Begge broer blev opkaldt efter Portugals konge, Luis I og hans kone Maria Pia af Savoy.

 

Portugal:

Lissabon:

 

 

 

I omegnen af Lissabon:

 

Udvalgte byer i Portugal:

 

 

 

              


Andre glimrende rejsemål/

Other fine destinations:

 

På dansk:

In English

Frankrig: France:
   
Italien: Italy:

Toscana:

Toscany:

Gardasøen:

Lake Garda:
   

Malta: Malta:
   
Nederlandene: Netherlands:

Cykelruter nær Weesp:

Cycle Routes Near Weesp:

Polen: Polen:
   
Portugal: Portugal:

I omegnen af Lissabon:

Near Lissabon:

Udvalgte byer i Portugal: Selected cities in Portugal:
   
Tyskland: Germany:
Berlin: Berlin:
Potsdam: Potsdam:
Bad Karlshafen: Bad Karlshafen:
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Ni breve til geheimearkivar m.m. C. F Wegener:

 
 
 
 

Anydesk