FR |
IT |
MT |
NL |
PL |
PT |
ES |
DE |
Bydele i Lissabon:
I nærheden af Lissabon
Udvalgte byer i Portugal
Lars Haagen Petersen
Lissabon
En af de gamle sporvogne på vej op - Alfama forår 2009
Lissabon - Portugals charmerende hovedstad - er bygget på og
omkring syv høje lige som Rom. Selve byen formodes at have ca. 560.000
indbyggere (Barrio Alto, Chiado, Alfama, Castelo, Craca, Baixa og Rossio),
men hvis man regner forstæderne med anslås det, at indbyggerantallet kommer
op på ca. 2,5 millioner. Den mest kendte af højene er i Alfarma-kvarteret,
hvor borgen Castello de Sao Jorge er opført. Herfra er der en glimrende
udsigt over Tejo-floden og byens røde tage.
Ponte 25. Abril-broen, Cristo Rei-statuen
og gangbroen til Belémtårnet ved
indsejlingen til Lissabon fra Atlanterhavet og op ad Tejo-floden - Foråret 2019
Når man kommer ad
søvejen fra Atlanterhavet for at sejle til Portugals smukke hovedstad, skal
man op gennem Tejo-floden og forbi Belém-tårnet, der er resjst til minde om
den store søfarer Vasco da Gama, men som også havde til formål at sikre byen
mod angreb.
Kort efter sejler man under den bro, der nu hedder 25. abril-broen til minde om
Nellikerevolutionen i 1974, men som indtil da hed Ponte Salazar efter den styrtede
diktator, António de Oliveira Salazar. Broen sammenlignes ofte med Golden Gate Bridge i San Francisco, men har stort set kun
farven til fælles med denne.
Belémtårnet - Forår
2019
Da Belémtårnet blev
opført i begyndelsen af det 16. århundrede blev det placeret i midten af
floden for bedre at kunne forsvare indsejlingen til hovedstaden. Floden har
efterfølgende ændret sig gennem årene, hvilket har bevirket, at det nu står
ganske tæt på den nordlige bred. Efter broen passerer man Cristo Rei, der er inspireret af kristusfiguren i
Rio de Janeiro i Brasilien. Figuren blev opført efter krigen for at takke
Gud for, at man undgik at blive inddraget i 2. verdenskrig.
Cristo Rei - Vinter 2015
Kort efter Christo Rei er passeret ses den ombyggede Praça do Comércio plads med statuen af King José I, som regerede fra 1750 - 1777. Efter jordskælvskatastrofen i 1755 blev pladsen og hele Baxia-kvarteret ombygget af en af byens berømte sønner, Marquis of Pombal, der fik ryddet op og genopbygget området, så det ikke længere var en brandfælde. Gaderne blev brede og snorlige i modsætning til det byggeanerki, der tidligere havde hersket, hvor der bare byggedes tæt og mere eller mindre tilfældigt.
Praça do Comércio - Den store åbne plads med statuen af King José I - Forår 2016
Der er tre ting man altid bør have i baghovedet, når man besøger Lissabon og som har betydet umådeligt meget for portugiserne i moderne tid og det er jordskælvet i 1755, diktatoren Salazars regeringsperiode fra 1932-1968 og kolonikrigene. - Jodskælvet regnes for en af de største naturkatastrofer i Europæisk historie og jævnede stort set Lissabon med jorden. Diktatoren Salazarstod bag det berygtede statslige sikkerhedspoliti PIDE, som havde til opgave at opspore og passificere politiske modstandere af regimet. Endvidere var det også ham, der var modstander af de portugisiske koloniers selvstændighed og kastede af samme årsag landet ud i nogle meget langvarige, blodige og økonomisk opslidende krige, som Portugal så også tabte. Det var også Salazar, der mente at skolegang var for eliten - Af samme årsag fik størstedelen af befolkningen kun 6 års skolegang.
Diktator António de Oliveira Salazar
De langvarige kolonikrige, der løbende drænede statskassen for penge og befolkningens manglende uddannelse har betydet, at landet tilhører et af Vesteuropas fattigste. At trække en befolkning op, der har været holdt stramt i armod og "uvidenhed", er ganske krævende og selv om Portugal fik et økonomisk opsving ved indlæmmelsen i EU, er det desværre ikke lykkedes at fastholde det.
En af Lissabons mange gamle sporvogne - Linie 28, den for turister så populære - Foråret 2008
De gamle sporvogne er en del af Lissabons charme, men det offentlige transportsystem - og her tænker jeg ikke på undergrundsbanen - er ikke længere tidssvarende og det skyldes at vognene stort set optages udelukkende af turister. Da jeg startede med at komme i Lissabon i 90´erne, var det stadig muligt for byens ældre indbyggere at benytte disse transportmidler - Skulle der være mangel på siddepladser, rejste man sig naturligvis op og gjorde plads, som den naturligste ting i verden, men nu når de ikke en gang frem til sporvognene for alle turisterne presser sig frem i køen for at sikre sig en plads. Man har godt nok indført røde-turist-sporvogne, men hvorfor gøre brug af disse yderst dyre ture, når man kan købe en billet for nærmest ingen penge til de andre og mere originale?
Kabelbanen fra Praca dos Restauradores til Bairro Alto - Elevador da Bica - Vinteren 200
Noget ganske enestående - nu vi er ved sporvogne - er de såkaldt skæve, som er ganske specielle ved byen. Der findes tre - Elevador da Bica, Elevador do Lavra og den nok mest berømte, Elevador da Gloria. De slæber sig op og ned af tre af de syv høje, Lissabon er bygget op omkring.
Billedet illustrerer ganske tydeligt, hvorfor det er så vigtigt, at kunne gøre brug af de offentlige transportmidler, når de ellers er der - Forår 2017
Masseturismen har selvfølgelig også sat sit præg på Lissabon, som i alle andre europæiske storbyer, hvor det i højsæsonen (og den er lang i Lissabon) nærmest er umuligt for byens borgere, at benytte de offentlige transportmidler, da de næste alle er ”beslaglagt” af turister, der drøner rundt i byen. Specielt sporvognene – skæve som lige – er konstant overfyldte. Ud over os let genkendelige blege turister er der så også ca. en lille mio. eller 1/3 af befolkningen, der stammer fra de tidligere kolonier, som fylder op i bybilledet.
Gloria - Forår 2018
Lissabon er bl.a. kendt for sine tre skæve sporvogne som dagligt kører op og ned ad nogle af de stejle høje i indre by. Turene varer ikke længe og den længste rute er vel heller ikke meget mere end et par hundrede meter, men om sommeren er det virkelig en lettelse, at skulle slippe for at slæbe sig op i den brændende sol. Desværre er en del af byens ungdom begyndt at dekorere de skæve sporvogne lige lovlig meget. Efter sigende har man hyret en pædagog til at appelere til de unge mennesker om, at nøjes med de af kommunen udvalgte steder, men enten har han ikke haft den store gennemslagskraft eller også har han ikke været hele vejen rundt, for visse steder, er det virkelig voldsomt og under ingen omstændigheder særligt tryghedsskabende. Det skal dog retfærdigvis siges, at kriminaliteten i byen er meget lav.
Jubilæumsskilt ophængt i Gloria-sporvognen - Forår 2015
Castello de Sao Jorge til venstre og lidt af Ponte 25 de April til højre - Set fra en af Lissabons syv høje - Forår 2017
Jeg er
kommet i Lissabon gennem små 30 år og har været der ganske mange gange gennem
alle årene, dog mest de senere år, hvor jeg typisk er der en uges tid i
slutningen af april, hvor bladene lige er sprunget ud på Av. da Liberdade, som
svarer lidt til Ku’dam i Berlin – dog en lidt økonomisk fattigere udgave, men
Lissabon er også en fattig by lige som landet Portugal, hvor der er store
klasseforskelle lige som der også er forskelle på ”nord og syd” – De er rigest
oppe i nord – i Porto området.
De opslidende kolonikrige har kostet Portugal dyrt og selv om landet for en kort
tid fik et opsving ved indlemmelsen i EU, har det aldrig rigtig bidt sig fast.
EU har dog mere permanent bidraget til bl.a. at hygiejneniveauet er blevet
højnet. Jeg kan huske, at jeg inden EU kom ind i billedet, så hvordan man bare
f.eks. slæbte de halve grise hen ad fortovene – fra lastbilen og til
forretningen og hvordan man i et sydvendt vindue havde dekoreret det med levende
kæmpekrabber, som man have trukket tråde igennem og så hængt dem op som perler
på en snor - i øvrigt ved siden af en gazelleskank med pels, hale og det hele.
Jeg erindrer også hvordan krabberne udsendte nogle enorme skumbobler i deres
dødskamp i sommerens bagende sol. Jeg skal undlade en yderligere beskrivelse,
men bare understrege, at sådan er det ikke mere.
Praça de D. Pedro IV eller Praça do Rossio - Forår 2017
De fleste bygninger omkring den smukke plads stammer fra genopbygningen efter det store jordskælv i Lissabon i 1755, kun uafhængighedspaladset overlevede det katastrofale jordskælv. Genopbygningen af Rossio blev gennemført i anden halvdel af det 18. århundrede af arkitekterne Eugénio dos Santos og Carlos Mardel.
Klik på billedet herunder for at erfare mere om det skæbnesvange jordskælv i 1755
The Lisbon 1755 Earthquake - animated video
(Cantum - Mensurable 2018)
De smukke kakler vidner om en mere glorværdig tid - 2009
Klik på billederne for at gøre dem større
Nogle sporvogne i Lissabon- Februar 2009
Ponte 25 de April - broen der før nellikerevolutionen var opkaldt efter diktatoren Salazar
Fra Castello de Sao Jorge er der en fremragende udsigt - Vinteren 2008
Borgen, hvis ældste dele kan dateres tilbage til det femtende århundrede er løbende blevet ombygget og forstærket. Efter jordskælvet i 1755 stod slottet ubenyttet hen til først i 1930erne, hvor man begyndte at renovere det. Der er ikke så meget at se på selve borgen, men der er en glimrende restaurant, hvor det kan anbefales, at man tager en pause og nyder den fremragende udsigt. Hvis ikke man ønsker at gå hele vejen derop, kan man med fordel benytte sporvogn nr. 28, som i øvrigt i sig selv er en oplevelse.
Restaurante Casa do Leão på borgen- Forår 2015
Restauranten - Restaurante Casa do Leão - hører som forventeligt ikke til blandt de billigste, men maden er glimrende, betjeningen udsøgt og udsigten er som omtalt fremragende, så pengene er givet godt ud.
Sporvogn nr. 28 kører bl.a. næsten helt op til borgen Castello de Sao Jorge- Vinteren 2008
Trafikken i Lissabon er hektisk og der bliver kørt både hurtigt og tæt. Af samme årsag er det en rigtig god idé lige at holde ekstra godt øje før man blot kaster sig ud i den.
Fra Lissabons syv høje er der ofte en glimrende udsigt over byen - Vinteren 2008
Udsigt fra Miradouro de Nossa Senhora de Monte - Lissabons højeste punkt - vinteren 2008
Det mest charmerende område i Lissabons natteliv er Bairro Alto. Området, som
om dagen består af hyggelige forretningsgader, bliver om aftenen omdannet til
hænge-ud sted for tusinder af lokale og turister. Der er meget livligt og
ikke blot på barerne. Man tager gerne sin drink med ud på gaden og hygger sig
med gæsterne fra nabo-baren. Der ligger utroligt mange små listige steder, og
man kan finde musik for enhver smag. Salsa er også populært i Bairro Alto,
hvor barerne typisk lukker kl. 4-5 om morgenen.
Alfama i den østlige del af det gamle Lissabon er
også meget populært som gå-i-byen sted, om end der typisk er
flere mennesker om aftenen end i Bairrro Alto, som godt kan være proppet i
weekenden. Både i Bairro Alto og Alfama synges den portugisiske blues i
de mange fado-huse.
Blandede billeder fra Lissabon- vinteren 2008
Friske fisk i Bairro Alto
- oktober 2015Da Portugal befinder sig ved Atlanterhavet, er det kun naturligt at "alt godt fra havet" er en væsentlig del af det lisboetiske køkken og en frisk muræne går man ikke i vejen for selv om sardiner nok for de fleste er at foretrække.
Bairro Alto -Forår 2017
Portugal:
Bydele i Lissabon:
I nærheden af Lissabon
Udvalgte byer i Portugal
Andre glimrende rejsemål
/Other fine destinations
:
Ni breve til geheimearkivar m.m. C. F Wegener: