Andre seværdige steder og udflugtsmål i andre lande:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FR |
IT |
MT |
NL |
PL |
PT |
ES |
DE |
Malta
af Lars Haagen Petersen
Red Towwer - Mellieha
Malta er et lille ørige i Middelhavet ca.100 km syd
for Sicilien. Øriget består af tre beboede øer:
Hovedøen Malta, den mellemliggende lille ø Comino og
den frodigste ø Gozo. Landet har omkring 600.000 indbyggere der er klemt sammen på
et areal, der er omtrent på størrelse med Als. Der med
er Malta et af verdens tættest befolkede lande. Hvis
Danmark skulle have den sammen befolkningstæthed
skulle vi være mere end 50 millioner mennesker.
Det maltesiske ørige
Billeder fra Malta - December 2009
Mange forbinder udelukkende Malta med sol og strand, men
landet er så afgjort langt mere end dette. Det er
formodentlig det sted i Europa, hvor der er flest
seværdigheder på så få kvadratkilometer. Her er alt fra
underlige geologiske mærkværdigheder til en enestående
og spændene historie. Man kan kun undre sig over at
landet kan indholde så meget, når det kun er på
størrelse med Als.
Køn er
den måske ikke, men charmerende det var den -
december 2008.
Landet har gennem tiderne været underlagt
mange forskellige folkeslag
- bl.a. fønikere, korsfarere, romere, kartagere,
arabere, franskmænd og briter. Alle disse har efterladt
sig spor, som man kan genkende i kulturen og i sproget.
Maltesisk minder mest om arabisk og er i familie med
afroasiatisk og semitisk, men har en masse låneord fra
italiensk og engelsk. Da der
undervises flittigt i engelsk i skolerne, er det dog
som hovedregel ikke noget større problem at
kommunikere med malteserne.
Malta blev selvstændig i 1964 efter at have været koloniseret
af England. De fleste af de maltesiske
busser stammer fra kolonitiden. Selv om de efterhånden
har mere end en hel del år på bagen, kører de stadig,
Der er mange og det er billigt at benytte dem. Da de
også kører til de fleste af de steder, der er værd at
komme på Malta, kan det anbefales at bruge dem
flittigt. Det kan da også være en oplevelse i sig selv
at blive befordret rundt i disse veteranbusser, der
køres så behændigt af deres ejermænd.
I 2004 blev Malta medlem af den Europæiske
Union (EU) og de maltesiske pund blev udskiftet med
Euro.
En tur med en af de gamle busser på Malta - december 2008.
Mange turister besøger Malta
hvert eneste år og det er da også landets bedste
indtægtskilde, men da man nu er oppe på ca. 2,8 mio.
turister hvert år, er der fyldt mere end godt op i
højsæsonen. Desværre er man heller ikke længere
så gode til at styre hotelbyggeriet, som man har
været, så nu virker det som lidt af en ganske
langstrakt byggeplads langs store dele af
kysten.Trafikken bliver heller ikke afviklet lige så
let som tidligere lige som meget affald nu også ligger
og flyder længere, hvilket tiltrækker dyr, som man
ikke ønsker at stifte bekendtskab med på sin ferie.
En mere end 50 år gammel bus var ikke
noget særsyn på Malta - snarere tværtimod - december 2008.
Vejbelægningen på Malta er i store træk på
alder med de gamle busser, de havde til 2011, hvor de
blev udskiftet. I hovedgaden i Mellieha by er
vejbelægningen dog relativ ny efter maltesiske forhold
- formodentlig fra begyndelsen af sidste halvdel af
forrige århundrede
Desværre er det slut med at køre i de ældste af de gamle busser.
Fra 3. juli 2011, blev langt de fleste af de gamle
busser udskiftet. For os der er turister, er det
selvfølgelig sørgeligt, at skulle undvære denne helt
specielle oplevelse, men for den del af Maltas
befolkning, der dagligt lader sig transportere i disse
rullende museumsstykker, må det have været en kærkommen
fornyelse.
I 2011 var det som sagt slut med Maltas meget berømte
gamle busser. Indtil da var bybilledet præget af ca. 510
privatejede busser, der transporterede landets
befolkning og en million turister rundt år efter år.
Mange af disse busser var indkøbt i kolonitiden under
engelsk overherredømme og en del af dem kunne datere
deres dåbsattester tilbage til 40´erne. Efter alle disse
år havde mange vel efterhånden forventet, at det ville
være en naturlig om end sen alderdom, der ville tage
livet af dem, men i stedet blev det EU´s krav om mindre
forurening, der fik sat en stopper for denne trafik.
Siden Maltas optagelse i den Europæiske Union havde der
været et stigende pres på landets regeringer for at få
sat et punktum for disse forurenende busser i den
kollektive trafik. Skiftende ejere af disse ofte
pragtfulde eksemplarer af bilmærker som Leyland, Dodge,
Bedford og Perkins Diesel havde gennem årene kæmpet en
beundringsværdig kamp for at holde disse asfaltens
primadonnaer på Maltas slidte veje, men at skulle
udstyre disse fortidens mastodonter med katalysatorer
eller andre moderne forureningsdæmpende foranstaltninger
ville givetvis være utænkeligt og formodentlig frem for
alt være økonomisk urentabelt, så der måtte entreres med
et busselskab, der kunne levere nye busser.
Det løser dog nok ikke alle de trafikale udfordringer, men
bare til at starte med kunne man passende arbejde på
at få fjernet alle de overskydende biler, der år efter
år holder ubenyttede hen i gaderne. Årsagen til denne
ophoben af køretøjer skyldes, at de årlige bilafgifter
er så ubetydelige, at der ikke er det fornødne
incitament til enten at få dem bragt i driftsmæssig
stand igen eller til at få dem skrottet. Endvidere
kunne man forestille sig at indkøb af f.eks. bil
nummer to burde koste forholdsvist mere, da den må
formodes at være unødig og dermed være en luksus. Med lidt kærlighed
og lidt knofedt, kunne de gamle busser også blive
helt kønne - december 2008.
Men
Malta er andet end ferie og afslapning. Der er en
befolkning der har en dagligdag og der er en politisk
ledelse, som ikke altid er lige køn og gennemskuelig.
Ønsker man at dykke lidt nærmere ned i den politiske
del, bør man stifte bekendtskab med den nu afdøde
kvindelige journalist, Daphne
Caruana Galizia´s artikler om korruption,
nepotisme osv.
Journalisten Daphne Caruana Galizia
og resterne af hendes bombesprængte bil
Daphne
Caruana Galizia (1964 – 2017) var en maltesisk
forfatter, journalist, blogger og
anti-korruptionsaktivist, der rapporterede om
politiske begivenheder på Malta og var internationalt
kendt for sin undersøgelse af Panama-papirerne* og
efterfølgende desværre så også kendt for det attentat
mod hende, der dræbte hende. Hun fokuserede især på
undersøgende journalistik, rapporterede om
regeringskorruption, nepotisme, patronage og om
hvidvaskning af penge.
Hun blev myrdet nær sit hjem, da en bilbombe blev
detoneret inde i hendes bil den 16. oktober 2017,
hvilket påkaldte sig stor international opstandelse.
I december 2017 blev tre mænd anholdt i forbindelse med bilbombeangrebet
her i blandt Yorgen Fenech, der blev anholdt på sin yacht den 20. november
2019. Fenech var ejer af det Dubai-baserede firma "17 Black". Firmaet var
nævnt i Panama-papirerne, og Caruana Galizia havde skrevet om “17 Black”
otte måneder før sin død, hvor hun hævdedee, at det havde forbindelser til
premierminister Joseph Muscats stabschef Keith Schembri og til den tidligere
energiminister Konrad Mizzi. Senere fandt forskningsgruppen "The Daphne
Project" e-mails, der var sendt mellem “17 Black” og to skuffeselskaber i
Panama, der enten tilhørte energiminister Mizzi eller Schembri, der var
stabschef for premierminister Joseph Muscat. Disse E-mails nævnte bl.a.
betalinger på op til $2 millioner for uspecificerede tjenester.
Mindesmærke i Sliema for den
dræbte journalist Daphne Caruana.
*Panama-papirerne er et
lækket sæt data bestående af 11,5 millioner
hemmelige dokumenter udarbejdet af det
panamanske selskab Mossack Fonseca. Disse
dokumenter rummer detaljerede oplysninger om
mere end 214.000 offshore-selskaber, herunder
identiteter på ejere og direktører. Dokumenterne
angiver ledere af fem lande — Argentina, Island,
Saudi-Arabien, Ukraine og Forenede Arabiske
Emirater — såvel som regeringspersoner og nære
tilknyttede for mere end 40 andre lande. Dokumenterne er udarbejdet
siden 1970’erne og rummer over 2,6 terabyte
data, som blev afleveret af en anonym kilde til
den tyske avis Süddeutsche Zeitung i 2015 og
derefter til International Consortium of
Investigative Journalists (ICIJ). De første
rapporteringer baseret på indholdet, sammen med
selve indholdet af 149 dokumenter, blev
offentliggjort den 3. april 2016. Mossack Fonseca er en
panamansk advokatvirksomhed stiftet i 19771.
Virksomhedens tjenester inkluderer at indarbejde
virksomheder i offshore-områder, administrere
offshore-virksomheder og rådgive om formuepleje.
Virksomheden har handlet på vegne af mere end
300.000 virksomheder, hvor de fleste er
registreret i Storbritannien eller i skattely
under britisk styre.
Andre glimrende rejsemål/
Other fine destinations:
Ni breve til geheimearkivar
m.m. C. F Wegener:
Her var det så, at det engelske trafikselskab, Arriva,
kom ind i billedet, men senere er det blevet afløst af
et spansk, hvis jeg elles husker rigtigt.
Ifølge "Ceicdata.com" rådede de ca. 535.000 maltesere
til sammen over en bilpark på ca. 426,720 i marts
2023. Hvis man så trækker alle de indbyggerne uden
kørekort fra eller dem uden evne til at køre – unge/
gamle – som må formodes at være uden biler, så er der
forbavsende mange, der har et uacceptabelt stort antal
biler – Biler der umuligt kan være et rationelt behov
for.
Caruana Galizia’s blev på trods af intimidering og
trusler, injuriesager og andre retssager ved med at
offentliggøre artikler i årtier.